Kancelaria - Bieluk i Partnerzy

Prawie wszystko o Ustawie
o Kształtowaniu Ustroju Rolnego

« WRÓĆ
Aktualności

Stwierdzenie stworzenia sztucznych warunków w celu uzyskania płatności. Jakie przesłanki bada ARiMR?

Stwierdzenie istnienia sztucznych warunków nie jest proste. Przepisy prawa unijnego i krajowego nie zawierają definicji „tworzenia sztucznych warunków”. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej określił więc przesłanki warunkujące uznanie, że beneficjent dopuścił się procederu tworzenia sztucznych warunków. Kryteria te na dobre utrwaliły się w praktyce zarówno organów administracji, jak i sądów administracyjnych. Co więc w praktyce oznaczają przesłanki obiektywna i subiektywna, oraz w jaki sposób należy je badać?

Zgodnie z orzecznictwem TSUE (m.in. wyroki z 14 grudnia 2000 r. w sprawie C-110/99 oraz z 12 września 2014 r. w sprawie C-434/12), stwierdzenie stworzenia sztucznych warunków wymaga jednoczesnego spełnienia dwóch elementów: obiektywnego oraz subiektywnego. W praktyce sprowadza się je do następującego testu:

  • obiektywnego stwierdzenia sztucznego stworzenia warunków wymaganych do otrzymania płatności,
  • wykazania celu w postaci osiągnięcia korzyści wynikających z uregulowań, a więc subiektywnego elementu w postaci woli uzyskania takich korzyści,
  • obiektywnego wykazania sprzeczności tych korzyści z celami systemu wsparcia (tak, np. Wyrok WSA w Białymstoku z 9 stycznia 2025 r., sygn. akt I SA/Bk 391/24).

Przesłanka obiektywna

W praktyce przesłanka obiektywna jest stosunkowo łatwiejsza do wykazania. Sprowadza się bowiem do ustalenia, czy z obiektywnych okoliczności wynika, że mimo formalnego spełnienia wymogów prawa unijnego, cel danego systemu wsparcia nie został osiągnięty. Typowym przykładem jest podział jednego dużego gospodarstwa na kilka mniejszych wyłącznie w celu obejścia limitów powierzchniowych. O sztucznym charakterze takich działań mogą świadczyć m.in.:

  • korzystanie przez beneficjentów z tego samego pełnomocnika,
  • posiadanie wspólnego rachunku bankowego czy
  • zarządzanie rozdrobnionymi gospodarstwami przez ten sam podmiot.

W efekcie tworzy się więc kilka podmiotów, które w praktyce funkcjonują jak jedno gospodarstwo. Ich celem jest uzyskanie płatności w sposób sprzeczny z celami systemu wsparcia, o które wnioskują.

Przesłanka subiektywna

Znacznie trudniejsza do wykazania jest przesłanka subiektywna, która polega na ustaleniu zamiaru beneficjenta w zakresie uzyskania nienależnej korzyści. Według TSUE, niewystarczające jest stwierdzenie istnienia więzi prawnych, ekonomicznych czy personalnych,. Należy poszukiwać również wskazówek świadczących o zamierzonej koordynacji działań (wyrok w z 12 września 2014 r. w sprawie C-434/12).

Jeszcze do niedawna, organ musiał zweryfikować, czy dążenie do uzyskania korzyści było wyłącznym celem działań beneficjenta. Obecnie, w świetle nowszego orzecznictwa TSUE (wyrok z 7 kwietnia 2022 r. w sprawie C-176/20), nie jest konieczne, aby motyw ten był jedyny. Wystarczy, że stanowi jeden z elementów motywacji beneficjenta. Jest to więc niekorzystny kierunek zmian dla beneficjentów.

Przykład z orzecznictwa

W celu zobrazowania, jak w praktyce identyfikuje się przesłanki obiektywną i subiektywną, przyjrzyjmy się przykładowemu orzeczeniu. W wyroku WSA w Bydgoszczy z 12 grudnia 2018 r. (sygn. akt II SA/Bd 1025/18) sąd uznał, że tworzenie spółek w celu utworzenia wielu pozornie odrębnych gospodarstw rolnych, a następnie składanie przez nie odrębnych wniosków o płatność, miało charakter sztuczny i umożliwiało obejście zasady degresywności płatności ONW. W sprawie przesłanka obiektywna została więc spełniona. Obejście ograniczeń kwotowych i powierzchniowych uniemożliwiły bowiem realizację celów systemu wsparcia, np. wspieranie konkurencyjności rolnictwa.

Przesłanka subiektywna została natomiast potwierdzona poprzez zobrazowanie całej siatki powiązań osobowych, majątkowych, ekonomicznych i organizacyjnych, co pozwoliło na ustalenie zamierzonej koordynacji działań, mającej na celu pozyskania znacznie wyższego wsparcia niż te, które przysługiwałoby w normalnym stanie rzeczy.

W efekcie sąd uznał, że spełnione zostały obie przesłanki, obiektywna i subiektywna, co uzasadniało stwierdzenie stworzenia sztucznych warunków przez multiplikowane spółki.

Stwierdzenie stworzenia sztucznych warunków – podsumowanie

Jak widać, znajomość przesłanek tworzenia sztucznych warunków ma duże znaczenie praktyczne. O ile obiektywne stwierdzenie, że doszło do stworzenia sztucznych warunków może być stosunkowo proste, o tyle wykazanie intencji beneficjenta bywa już problematyczne. Dlatego organy powinny dokładnie przeanalizować stan faktyczny i zgromadzony materiał dowodowy, aby stwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, że beneficjent dopuścił się takiego procederu.

Na czym polega tworzenie sztucznych warunków przez beneficjentów dopłat rolnych? – Prawie wszystko o Ustawie o Kształtowaniu Ustroju Rolnego

Prawo rolne – Bieluk i Partnerzy

 

Radczyni prawna w Kancelarii Radców Prawnych Bieluk i Partnerzy. Świadczy pomoc prawną z zakresu prawa rolnego, w szczególności w sprawach związanych ze stosowaniem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.