Kancelaria - Bieluk i Partnerzy

Prawie wszystko o Ustawie
o Kształtowaniu Ustroju Rolnego

« WRÓĆ
Studia przypadków

Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego a UKUR

Stan faktyczny

Właściciel nieruchomości rolnej o powierzchni 1,23 ha postanowił ją sprzedać. Ogłoszenie o zamiarze sprzedaży zostało opublikowane w mediach społecznościowych 25 czerwca 2021 r. Członkowie zarządu pewnej spółki z o.o. z siedzibą w Białymstoku zainteresowali się zakupem gruntu.  Dowiedzieli się jednak, że zgodnie z art. 2a ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego spółka handlowa nie może nabyć nieruchomości rolnej bez uzyskania uprzedniej zgody Dyrektora Generalnego KOWR, wyrażonej na podstawie art. 2a ust. 4 pkt 1 UKUR. Co więcej, po nabyciu gruntu na spółkę zostanie nałożony obowiązek prowadzenia gospodarstwa rolnego w skład którego weszła nabyta nieruchomość przez okres 5 lat od dnia jej nabycia. Spółkę obejmie również zakaz zbycia nieruchomości i oddania w posiadanie innym podmiotom przez ten sam okres. Okazało się jednak, że nieruchomość rolną objęto decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Z przedmiotowej decyzji wynika, że grunt miał zostać przeznaczony na cele nierolne. Decyzja stała się ostateczna 15 lutego 2016 r.  

Pytania
  1. Czy do nabycia nieruchomości rolnej przez spółkę niezbędne jest uzyskanie uprzedniej zgody Dyrektora Generalnego KOWR wydanej na podstawie przepisu art. 2a ust. 4 pkt 1 UKUR?
  2. Czy w przypadku nabycia nieruchomości rolnej przez spółkę, będą na niej ciążyły obowiązki określone w przepisie art. 2b ust. 1 i 2 UKUR?
Przepisy prawa

Zgodnie z przepisem art. 11 pkt 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw: „przepisów ustawy zmienianej w art. 7 [tj. UKUR] w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do: (…) nieruchomości rolnych, które w dniu wejścia w życie ustawy [30 kwietnia 2016 r.] w ostatecznych decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przeznaczone są na cele inne niż rolne”. Obrót takimi nieruchomościami następuje z pominięciem przepisów UKUR. W konsekwencji ich nabywcą może być każdy podmiot (w tym spółka handlowa), nie tylko rolnik indywidualny. Ponadto na nabywcy nie będą ciążyły obowiązki związane z nabyciem gruntu określone w przepisie art. 2b ust. 1 i 2 UKUR.

Przepis art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W związku z tym, decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzje o warunkach zabudowy nazywa się łącznie „decyzjami o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu”. To są tzw. decyzje o charakterze lokalizacyjnym.

Rozbieżności w doktrynie

Przepis art. 11 pkt 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw budzi wątpliwości w nauce prawa. Przykładowo T. Czech wskazuje, że przedmiotowy przepis znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku, gdy w decyzji o warunkach zabudowy, która stała się ostateczna przed 30 kwietnia 2016 r., nieruchomość została przeznaczona na cele inne niż rolne. Autor podaje następujący przykład: „Jeżeli nieruchomość rolną objęto decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, nabycie tej nieruchomości zasadniczo podlega przepisom ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Nie można wtedy stosować wyłączenia przewidzianego w art. 11 pkt 2 u.w.s.n. (ani wprost, ani per analogiam)” (T. Czech [w:] Komentarz do ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw [w:] Kształtowanie ustroju rolnego. Komentarz, Warszawa 2020, art. 11, dostęp: LEX).

Ze stanowiskiem tym nie można się zgodzić. Jak wskazano powyżej, przepis odnosi się wprost do „decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu”, a jednym z rodzajów takiej decyzji jest decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Brak jest jakichkolwiek podstaw do tego, aby ograniczyć zastosowanie omawianego przepisu wyłącznie do ostatecznych decyzji o warunkach zabudowy. (Tak również W. Gonet [w:] P. A. Blajer, W. Gonet, Komentarz do niektórych przepisów ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw [w:] Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego. Komentarz, Warszawa 2020, art. 11, dostęp: LEX.)

Wniosek

Należy zatem uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym winno znaleźć zastosowanie wyłączenie określone w przepisie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. Nieruchomość rolną w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego przeznaczono na cele inne niż rolne. Decyzja stała się ostateczna przed 30 kwietnia 2016 r. W związku z tym, spółka może nabyć nieruchomość rolną bez konieczności uzyskiwania uprzedniej zgody Dyrektora Generalnego KOWR, wydanej na podstawie art. 2a ust. 4 pkt 1 UKUR. Nabycie gruntu nie będzie wiązało się również z koniecznością realizacji przez spółkę obowiązków określonych w art. 2b ust. 1 i 2 UKUR.

Aplikant radcowski w Kancelarii Radców Prawnych Bieluk i Partnerzy. Świadczy pomoc prawną z zakresu prawa rolnego, w szczególności w sprawach związanych ze stosowaniem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.