Sztuczne warunki to zagadnienie, które od lat stanowi istotny problem w prawie administracyjnym. Jednak w ostatnim czasie coraz częściej staje się również przedmiotem postępowań karnych. Z naszej praktyki prawniczej wynika, że instytucje udzielające dofinansowań nierzadko przyjmują interpretację, zgodnie z którą…
Zagadnienie tworzenia sztucznych warunków budzi liczne wątpliwości, zwłaszcza przy ustalaniu przez ARiMR kwot uznawanych za nienależnie pobrane. Beneficjenci otrzymują kolejne decyzje ustalające kwoty do zwrotu, a wraz z nimi pojawiają się pytania dotyczące naliczania odsetek oraz możliwości skorzystania z ulg…
Istnieje możliwość zawieszenia postępowania dotyczącego tworzenia sztucznych warunków przez beneficjentów WPR z powodu oczekiwania na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Rozstrzygniecie TSUE może bowiem znacząco zmienić sposób interpretacji przepisów dotyczących zwrotu płatności. Jaki problem prawny ma rozstrzygnąć Trybunał? Przypomnijmy, TSUE…
Postępowania prowadzone przez ARiMR w przedmiocie przyznania tzw. dopłat unijnych znacząco odbiegają od standardowego postępowania administracyjnego. Kluczową różnicą jest kwestia rozkładu ciężaru dowodu, a ta ma istotne znaczenie dla każdego, kto ubiega się o wsparcie, szczególnie w sytuacjach, gdy organ…
Regulacje dotyczące tworzenia sztucznych warunków w celu uzyskania płatności budzą wiele wątpliwości. Przepisy unijne i krajowe bywają skomplikowane, a praktyka pokazuje, że stwierdzenie istnienia sztucznych warunków następuje dopiero po upływie kilku lat od przyznania płatności beneficjentowi. Co wówczas powinien zrobić…
Stwierdzenie istnienia sztucznych warunków nie jest proste. Przepisy prawa unijnego i krajowego nie zawierają definicji „tworzenia sztucznych warunków”. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej określił więc przesłanki warunkujące uznanie, że beneficjent dopuścił się procederu tworzenia sztucznych warunków. Kryteria te na dobre utrwaliły…
W ostatnim czasie temat tworzenia sztucznych warunków stał się szczególnie kontrowersyjny, a to z uwagi na skierowanie pytania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, o czym pisaliśmy w jednym z ostatnich artykułów. Nic dziwnego, konsekwencje stwierdzenia istnienia sztucznych warunków przez…
Czy do zbycia nieruchomości rolnej nabytej od osoby bliskiej przed upływem 5 lat potrzebna jest zgoda Dyrektora Generalnego KOWR? To pytanie budzi szereg wątpliwości. KOWR wymaga składania wniosków o zgodę, a praktyki tej nie zmienił nawet wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego,…
Otrzymując zgodę KOWR na nabycie nieruchomości rolnej przez osobę fizyczną zamierzającą utworzyć gospodarstwo rodzinne, nabywca zobowiązuje się m.in. do zamieszkiwania przez 5 lat od nabycia nieruchomości w gminie, w której znajduje się jedna z działek tworzących gospodarstwo rodzinne. Nie spełniając…
Gdy rolnik indywidualny, aby powiększyć swoje gospodarstwo, nabywa nieruchomość w gminie, w której mieszka lub sąsiedniej, KOWR nie przysługuje prawo nabycia ani prawo pierwokupu nieruchomości rolnej. Co jednak w sytuacji, gdy KOWR nie posiada pełnych informacji o statusie nabywcy i…